Mit válasszunk? Növényi alapú italt vagy tejet?

Mára már számos alternatíva áll a laktózérzékenyek számára, amivel helyettesíthetik tehéntejet. Azonban sokan környezetei vagy etikai okokból választják ezeket a növényi tejeket. A kérdés azonban az, hogy mennyire egészségesek és mennyiben helyettesítik a hagyományos tejet? Mutatjuk!

A hagyományos tehéntej bővelkedik kalciumban, káliumban és D-vitaminban, ezzel szolgálja a csontok egészségét, valamint szabályozza a vércukorszintet. Található még benne B-vitamin, illetve olyan ásványi anyagok, amelyek az anyagcsere szabályozásában vesznek részt. Ezeken túl a tej rengeteg fehérjét tartalmaz.

Növényi italokból számos típus áll a rendelkezésünkre, általánosságban elmondható róluk, hogy nincs bennük laktóz és koleszterin, alacsony a zsírtartalmuk, viszont tartalmaznak B-vitamint és káliumot.

Összegyűjtöttük a különböző növényi alapú italok legfőbb tulajdonságait:

  • Kókuszital: Telített zsírokban gazdag a hagyományos tejhez hasonlóan, emellett kimagaslik a réztartalma, ami az erek és a bőr rugalmasságáért felelős. Nincs benne nagy mennyiségben kalcium, viszont foszfor található benne, ami szintén fontos ásványi anyag a csontok egészsége szempontjából.
  • Szójaital: Tápértéke megközelíti a tehéntejét, azonban kalcium- és B-vitamin tartalma elenyésző. Alacsony zsírtartalma mellett fehérjében bővelkedik, a kalcium és vitamin hiányát sokszor dúsítással szokták kiküszöbölni, ezt a szójaital dobozán fel is kell tűntetni.
  • Zabital: Krémes állagú folyadék, ami a többi növényi italnál jóval több szénhidrátot tartalmaz. Sok magnézium, vas, E-vitamin és kálium található meg benne, amik jótékony hatással vannak az agy működésére. Nagy mennyiségben nem ajánlják napi fogyasztásra a benne található hozzáadott cukor mennyisége miatt.
  • Mandulaital: Alacsony a kalória- és szénhidráttartalma, de kalciumot és Omega-3 zsírsavat is találunk benne, ami védi a szívünk egészségét. Kevés fehérjét tartalmaz, ezért sokszor dúsítani szokták. Azonban ilyenkor cukrot is adnak hozzá, ami miatt érdemes mindig ellenőrzi a dobozt, hiszen nem csak az ízesített változatokat szokták édesíteni.
  • Rizsital: Magnézium, vas, réz, valamint B6-vitamin is található benne. Könnyen emészthető és nyugtató hatással van a gyomorra, illetve a vérnyomás egészséges szinten tartásában is részt vesz. Alacsony zsírtartalma mellett kalciumban sem bővelkedik.

Fotó: Shutterstock.

No comments


Leave a comment