A húsmentes étkezés során fontos, hogy pótoljuk ezeket a tápanyagokat

Vegetáriánus étrend követésének számos oka lehet, azonban minden esetben fontos, hogy valamilyen formában pótoljuk azokat a tápanyagokat, amelyeket normál esetben a mellőzött élelmiszerekből nyernénk.

Húsmentes étkezésbe kezdeni komoly döntés, illetve körültekintő tervezést igényel, ugyanis azzal, hogy nem fogyasztunk húst, bizonyos tápanyagokból is kevesebbet juttatunk szervezetünkbe. Ilyenkor különös figyelmet kell fordítani a fehérje, a vas, a kalcium, a B12- és D-vitamin pótlására.

D-vitamin és kalcium

A kalcium fontos szerepet játszik a fogak és a csontok építésében. Ez az ásványi anyag tejtermékekben található meg, azonban ha semmilyen állati eredetű ételt nem fogyasztunk, akkor kelkáposzta vagy brokkoli segítségével is juthatunk kalciumhoz. A csontok egészségének megőrzésében a D-vitamin is szerepet játszik, amit szintén tejekben vagy számos más élelmiszerben megtalálhatunk, ugyanakkor ügyeljünk rá, hogy valóban megfelelő mennyiségű D-vitaminhoz juttatjuk szervezetünket.

B12-vitamin

Ez a vitamin kizárólag állati eredetű élelmiszerekben található meg, ezért ha nem csak a húst, hanem minden állati eredetű terméket mellőzünk különösen fontos, hogy pótoljuk. A B12-vitaminnak fontos szerepe van a vörösvérsejtek képzésében.

Fehérje

A bőr, a csontok, az izmok és a szervek egészségéhez elengedhetetlen a fehérje, amit szerencsére számos élelmiszerben megtalálunk. A tojás, különböző zöldségek, lencse, bab, magvak és a teljes kiőrlésű gabonák is tartalmaznak fehérjét, ezért érdemes beépíteni őket a vegetáriánus étkezésbe.

Vas

A vörösvérsejt képződésben szintén fontos szerepe van a vasnak, amelyet bab, borsó, lencse vagy szárított gyümölcsök segítségével is pótolhatunk. Ahhoz, hogy szerveztünk könnyebben felszívhassa ezt az ásványi anyagot, fogyasszunk C-vitaminban gazdag gyümölcsöket és zöldségeket, mint a brokkoli, citrusfélék vagy káposzta.

A vegetáriánus étrend kezdetekor fontos, hogy gondoskodjunk a zöldségekben és gyümölcsökben gazdag étkezésekről.

No comments


Leave a comment